Perspektywy wykorzystania pojazdów autonomicznych w transporcie drogowym w Polsce

Perspectives of using autonomous vehicles in road transport in Poland

  • Tomasz Neumann Uniwersytet Morski w Gdyni, Wydział Nawigacyjny
Keywords: pojazdy autonomiczne, transport drogowy, telematyki transportu

Abstract

W artykule przedstawiono charakterystykę oraz klasyfikację pojazdów autonomicznych, szczegółowo przeanalizowano zalety i wady z zastosowania tej technologii na Polskich drogach.

References

1. T. Neumann, „Enhancing Safety and Reduction of Maritime Trav-el Time with In-vehicle Telematics”, w Management Perspective for Transport Telematics, Kraków, 2018.
2. W. Rychter, Dzieje samochodu. Warszawa: WKŁ, 1987.
3. W. Szymeczko, „Perspektywy wykorzystania pojazdów autonomicznych w transporcie drogowym w Polsce”, praca inżynierska, Wydział Nawigacyjny, Akademia Morska w Gdyni, Gdynia, 2018.
4. „New estimates of benefits of crash avoidance features on passenger vehicles”, Insurance Institute for Highway Safety, Status Report 45(5), maj 2010.
5. C. A. Berrick, Highway Safety: Selected Cases of Commercial Drivers with Potentially Disqualifying Impairments. USA: Govern-ment Accountability Office, 2013.
6. „Self-driving cars: The next revolution”, kpmg.com, 2013.
7. „AAA To Focus Safety Efforts On Ways to Prevent Crashes Be-tween Cars and Large Trucks”, American Automobile Association, lip. 2002.
8. F. Ranft, M. Adler, P. Diamond, E. Guerrero, i M. Laza, „Freeing the Road: Shaping the future for autonomous vehicles”, A Policy Network Special Report, lis. 2016.
9. T. R. Hawkins, B. Singh, G. Majeau-Bettez, i A. H. Strømman, „Comparative Environmental Life Cycle Assessment of Conventional and Electric Vehicles”, Journal of Industrial Ecology, t. 17, nr 1, s. 53–64, paź. 2012.
10. S. Pillath, „Automated vehicles in the EU”, European Parliament Think Tank, sty. 2016.
11. „Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r., Prawo o ruchu drogowym”. Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602.
12. S. Gless, E. Silverman, i T. Weigend, If Robots Cause Harm, Who is to Blame? Self-Driving Cars and Criminal Liability. 2016.
13. J. M. Anderson, N. Kalra, K. D. Stanley, P. Sorensen, C. Sama-ras, i O. A. Oluwatola, Autonomous Vehicle Technology. RAND Corporation, 2014.
14. E. Guerra, „Planning for Cars That Drive Themselves: Metropolitan Planning Organizations, Regional Transportation Plans, and Autonomous Vehicles”, Journal of Planning Education and Re-search, t. 36, nr 2, s. 210–224, lis. 2015.
15. G. Meyer i S. Beiker, Road Vehicle Automation 2. Springer Inter-national Publishing, 2015.
16. W. Mitchell, „Intelligent cities”, UOC Papers, t. 5, s. 3–8, 2007.
17. T. Neumann, „Automotive and Telematics Transportation Systems”, w 2017 International Siberian Conference on Control and Communications (SIBCON), Astana, Kazakhstan, 2017, s. 1–4.
18. T. Litman, „Autonomous Vehicle Implementation Predictions: Implications for Transport Planning”, Victoria Transport Policy Institute, cze. 2018.
19. J. Bates i D. Leibling, „Spaced Out - Perspectives on parking policy”, RAC Foundation, London, UK, cze. 2012.
20. „TomTom”. [Online]. Dostępne na: https://www.tomtom.com/pl. [Udostępniono: 30-paź-2018].
21. T. Neumann, „Telematic Support in Improving Safety of Maritime Transport”, TransNav, the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation, t. 12, nr 2, s. 231–235, cze. 2018.
22. T. Neumann, „Koncepcja zastosowania technologii RFID w trans-porcie drogowym”, Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, nr 101, 2017.
23. T. Neumann, „Wykorzystanie systemów telematyki na przykładzie wybranych przedsiębiorstw transportu drogowego”, Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, nr 12, s. 605–610, 2017.
24. „Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny”. Dz.U. 1964 nr 16 poz. 93.
Published
2018-12-21
Section
Efektywność transportu/Transport efficiency