Wykorzystanie toru powietrznego do symulacji zderzenia pojazdu z przeszkodą

Use of the air track to the vehicle collision simulation with an obstacle

  • Stanisław Różański Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile, Instytut Politechniczny
Keywords: impuls zderzenia, model Kelvina, tor powietrzny, konsola

Abstract

W artykule omówione zostały niektóre aspekty analizy zdarzeń drogowych z udziałem pojazdów. Wykorzystano tor powietrzny do symulacji zderzeń ciał w skali laboratoryjnej. Zastosowano konsolę pomiarową CoachLabII+ i Cobra3 wraz z oprogramowaniem i czujnikami do detekcji oraz analizy impulsu zderzenia ciała z nieruchomą przeszkodą. Wykazano przydatność modelu Kelvina do analizy procesu zderzenia.

References

1. Cieślik M., Kalwarska M., Łagan S., Biomechanika zderzenia z pieszym a ekspertyza wypadku drogowego, „Aktualne Problemy Biomechaniki” 2011, nr 5.
2. Prochowski L., Analiza toru ruchu samochodu po uderzeniu
w barierę betonową, „Eksploatacja i Niezawodność” 2011, nr 2.
3. Kisilowski J., Zalewski J., Analiza wybranych aspektów modelowania zderzenia pojazdów i wynikających stąd zaburzeń niektórych parametrów samochodu po wypadku, „Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management” 2011, nr 47.
4. Gidlewski M., Jemioł L., Badanie zderzeń bocznych samochodów. Prędkości samochodów po zderzeniu, „Logistyka” 2015, nr 4.
5. Seńko J., Zielonka K., Analiza wyników zderzenia samochodu osobowego ze sztywną przeszkodą, „Logistyka” 2011, nr 3.
6. Seńko J., Analiza zderzenia samochodu osobowego z drzewem, „LogiTrans - VII Konferencja Naukowo-Techniczna” 2010, Streszczenia, str. 867 -874.
7. Pawlus W., Nielsen J. E., Karimi H. R., Robbersmyr K. G., Development of mathematical models for analysis of a vehicle crash, “WSEAS Transactions on Applied and Theoretical Mechanics” 2010, nr 2.
8. Kreja I., Mokołajków L., Wekezer J.W., Komputerowa symulacja zderzeń pojazdów z urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego, „Drogownictwo” 2000, nr 8.
9. Lewkowicz R., Łata A., Ściegienka R., Piątkowski P., Wybrane zagadnienia rekonstrukcji wypadków komunikacyjnych, „Autobusy” 2011, nr 5.
10. Gajda M., Pomiar przebiegu zmian prędkości podczas zderzeń pojazdów, „Pomiary Automatyka Robotyka” 2004, nr 6.
11. Jackowski j., Wieczorek M., Żmuda M., Badania eksperymentalne zderzeń z małymi prędkościami (z udziałem manekina i człowieka), „Logistyka” 2014, nr 3.
12. Szada-Borzyszkowski W., Szada-Borzyszkowska M., Rekonstrukcja zderzenia pojazdów na różnych nawierzchniach drogi, „Auto-busy” 2015, nr 5.
13. http://www.przyjaznamotoryzacja.pl/Co-nowego-w-branzy/Test-zderzeniowy-przy-predkosci-90km-h (dostęp 28.10.2018).
14. https://www.autocentrum.pl/newsy/newsy/pierwszy-test-zderzeniowy-wg-standardow-euro-ncap-w-polsce/ (dostęp 28.10.2018).
15. Pawlus W., Nielsen J. E., Karimi H. R., Robbersmyr K.G., Further results on mathematical models of vehicle localized impact, 3rd International Symposium on Systems and Control in Aeronautics and Astronautics, Harbin, China , 2010.
16. Jagiełowicz-Ryznar C., Przegląd możliwości komputerowego wspomagania rekonstrukcji wypadków drogowych, „Logistyka” 2015, nr 3.
17. Herman M. A., Kalestyński A., Widomski L., Podstawy fizyki, PWN, Warszawa 2006.
18. Różański S. A., Wykorzystanie interfejsu pomiarowego Coach- LabII+ i programu Coach6 w pomiarach oraz modelowaniu drgań tłumionych 1/4 zawieszenia pojazdu samochodowego, „Technika Transportu Szynowego” 2017, nr 12.
Published
2018-12-21
Section
Eksploatacja i Testy/Exploitation and Tests