Granice oporów ruchu w pojazdach. Opór aerodynamiczny

Limitations of vehicle movement resistances: aerodynamic resistance

  • Piotr Wrzecioniarz Politechnika Wrocławska
  • Wojciech Ambroszko Politechnika Wrocławska
  • Aleksandra Pindel Politechnika Wrocławska
Keywords: opór aerodynamiczny, wspołczynnik oporu aerodynamicznego, samochody osobowe, samochody ciężarowe, pociągi, Hyperloop

Abstract

W artykule omówione zostały granice oraz przykładowe metody mini-malizacji oporu aerodynamicznego.

References

1. Biswas P., Ponnanna N., Jain Apoorva, Aerodynamic Design and Optimalisation of Maglev Trains, Graduate Project, Manipal Uni-versity.
2. Curry T., Liberman I., Hoffman A., Lowell D., Aerodynamic Drag & Rolling Resistance from Heavy-Duty Trucks: Summary of Avail-able Technologies & Applicability to Chinese Truck”s, M.J, October 2012
3. Orellano A., Aerodynamic of High Speed Trains, Vehicle aerodynamic lecture, Stockholm, KTH, may 2010.
4. Lajos T., Basic of vehicle aerodynamics, Budapest University of Technology and Economics, Department of Fluid Mechanics, 2002
5. McCallen R., DOE’s Effort to Reduce Truck Aerodynamic Drag through Joint Experiments and Computations, Work performed under the auspices of the U.S. Department of Energy by the University of California, Lawrence Livermore National Laboratory under Contract W-7405-ENG-48.
6. Wrzecioniarz P., Ambroszko W., Górniak A., Energy efficiency design of powertrain and body, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011.
7. Nowak A., Praca magisterska, Podstawowe opory ruchu w pojazdach przyszłości, wykonana pod kierunkiem dr hab inż. Piotra Wrzecioniarza prof. nadzw. PWr, Politechnika Wrocławska, Wy-dział Mechaniczny, Maj 2016.
8. Ambroszko W., Wrzecioniarz P., Postęp w budowie pojazdów w świetle opinii rzeczoznawczych. Praca zbiorowa., Oficyna wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2011.
9. Browand F., Reducing Aerodynamic Drag and Fuel Consumption, Aerospace and Mechanical Engineering, Viterbi School of Engineering University of Southern California, for Global Climate and Energy Project Workshop on Advanced Transportation, Oc-tober 2010-2011, Stanford University.
10. Światowe trendy w ograniczaniu emisji samochodowej i ich wpływ na rozwój napędów pojazdów, paliw, olejów silnikowych i metod badawczych – znaczenie globalne nowych regulacji ograniczania emisji WLTP i RDE – podsumowanie 6th International Exhau, „Przegląd techniczny”, 14.10.2018.
11. Bahn AG, Heine Ch, Matschke G, The Influence of the Nose Shape of High Speed Trains on the Aerodynamic Coefficients.
12. Wrzecioniarz P., Wstęp do metodologii projektowania samochodów oszczędnych. KONES 81, Wrocław-Rydzyna, 1981.
13. http://www.engineeringtoolbox.com/drag-coefficient-d_627.html, May 2016
14. http://illumin.usc.edu/252/drag-reduction-the-pursuit-of-better-fuel-economy/, May 2016.
15. http://motorburn.com/2014/01/12-of-the-most-aerodynamic-cars-in-productionright-now/, May 2016
16. http://sciencelearn.org.nz/Science-Stories/Cycling-Aerodynamics/Causes-ofaerodynamic-drag, May 2016 .
17. http://www.spacex.com/sites/spacex/files/hyperloop_alpha.pdf, May 2016.
18. https://www.google.pl/search?q=cab+extenders&client=opera&hs=GkH&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiOuYWQ1rvMAhVCWSwKHaVQBqgQ_AUIByg B&biw=1745&bih=882#imgrc=FfGSEgfn5ntnfM%3A, May 2016.
19. https://www.google.pl/search?q=cab+extenders&client=opera&hs=GkH&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiOuYWQ1rvMAhVCWSwKHaVQBqgQ_AUIByg B&biw=1745&bih=882#tbm=isch&q=truck+skirt&imgrc=PyS_NV0-ckOubM%3A, May 2016.
20. https://www.google.pl/search?q=cab+extenders&client=opera&hs=GkH&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiOuYWQ1rvMAhVCWSwKHaVQBqgQ_AUIByg B&biw=1745&bih=882#tbm=isch&q=truck+skirt&imgrc=ZYU-H3lLKUcKlM%3A, May 2016.
Published
2018-12-19
Section
Bezpieczeństwo i Ekologia/Safety and Ecology