Proces hamowania rowerów

Bicycle braking process

  • Robert Kałuża Wydział Transportu, Politechnika Śląska
  • Piotr Czech Wydział Transportu, Politechnika Śląska
  • Tomasz Figlus Wydział Transportu, Politechnika Śląska
  • Piotr Gustof Wydział Transportu, Politechnika Śląska
  • Katarzyna Turoń Wydział Transportu, Politechnika Śląska
Keywords: bike, bicycle brake, braking process, risk for cyclists, cyclists safety, traffic accidents

Abstract

As a result of the increase in the number of vehicles traveling on Polish roads, the state of security has changed significantly in recent years. The risk of a collision or traffic accident has increased as a result of increased traffic. Police statistics show that one of the participants in the collision are people who are cycling. In court practice, when dealing with cases relating to road accidents involving bicycles, it is often necessary to determine the behavior of the driver at the time before the event occurred. For this purpose, knowledge about the braking distance achieved or the braking time of the bicycle can be useful. The article presents the results of testing the braking process of various types of brake systems and bicycles.

References

1. Ahlgrimm J., Ritter S., Fahrradunfälle im Längsverkehr. DEKRA Automobil GmbH, Stuttgart 2009.
2. Becke M., Zweiradrutschverzogerungen bei hohen Geschwindigkeiten. „Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik” 1985, vol. 2.
3. DIN 79100. Fahrräder und Komponenten, 2000.
DOI: http://dx.doi.org/10.17531/ein.2018.1.12.
4. Flasza J., Orlik M., Małota M., Seweryn M., Projekt i wykonanie trójkołowego pojazdu elektrycznego, "Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe", 2013, nr 3.
5. Foster T., Motorcycle accidents – calculating speed from scrape marks, V Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych, Kraków 1996.
6. Grandel J., Schaper D., Rutschversuche mit Zweiradern auf Nasser Fahrbahn und auf Gras, „Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik” 1986, vol. 4.
7. Green J. M., Bicycle accident reconstruction for the forenscic engineer, 2001.
8. Grega R., Homišin J., Krajňák J., Urbanský M., Analysis of the impact of flexible couplings on gearbox vibrations, „Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport” 2016, vol. 91, p. 43-50. ISSN: 0209-3324, DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2016.91.4.
9. Harachová D., Deformation of the elastic wheel harmonic gearing and its effect on toothing, „Grant journal” 2016, vol. 5, no. 1, p. 89-92, ISSN: 1805-0638.
10. Homišin J., Kaššay P., Puškár M., Grega R., Krajňák J., Urbanský M., Moravič M., Continuous tuning of ship propulsion system by means of pneumatic tuner of torsional oscillation, „International Journal of Maritime Engineering: Transactions of The Royal Institution of Naval Architects” 2016, vol. 158, no. Part A3, p. A231-A238, ISSN: 1479-8751.
11. Jannoško I., Efektywność hamowania wybranych modeli rowerów, „Paragraf na drodze” 2008, vol. 9.
12. Karczewski T., Tarkowski P., Klonowiecki W., Badania uderzenia rowerzysty wykonującego manewr zmiany toru ruchu przez samochód osobowy, VI Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych, Kraków 2000.
13. Kaššay P., Homišin J., Urbanský M., Grega R., Transient torsional analysis of a belt conveyor drive with pneumatic flexible shaft coupling, “Acta Mechanica et Automatica” 2017, vol. 11, p. 69-72. DOI: 10.1515/ama-2017-0011.
14. Kaššay P., Urbanský M., Torsional natural frequency tuning by means of pneumatic flexible shaft couplings, „Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport” 2015, vol. 89, p. 57-60, ISSN: 0209-3324, DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2015.89.6.
15. Kohoutek P., Problems of e-bikes, XXII Międzynarodowa Konferencja Inżynierii Sądowej, Brno 2014.
16. Łebkowski A Light electric vehicle powertrain analysis, „Scientific Journal of Silesian University of Technology.Series Transport”, 2017, vol. 94.
17. Łebkowski A., Electric Vehicle Battery Tester, „Przegląd Elektrotechniczny”, 2017, vol. 93.
18. Łebkowski A., Electric vehicles trucks - overview of technology and research selected vehicle, „Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni”, 2017, vol. 98.
19. Mantič M., Kuľka J., Kopas M., Faltinová E., Petróci J., Special device for continuous deceleration of freight cableway trucks, „Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport” 2016, vol. 91, p. 89-97, ISSN: 0209-3324, DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2016.91.9.
20. Medvecká-Beňová S., Influence of the face width and length of contact on teeth deformation and teeth stiffness, „Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport” 2016, vol. 91, p. 99-106, ISSN: 0209-3324, DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2016.91.10.
21. Melcher D. L., Sax Ch. R., Keller R. E., Bicycle tire friction coefficient variance in vet and dry conditions across multiple surface pavement types, XXII Konferencja Europejskiego Stowarzyszenia Badania Wypadków Drogowych (EVU), Florencja 2013.
22. Puskar M., Fabian M., Kadarova J., Blist'an P., Kopas M., Autonomous vehicle with internal combustion drive based on the homogeneous charge compression ignition technology, “International Journal of Advanced Robotic Systems” 2017, vol. 14(5). DOI: 10.1177/1729881417736896.
23. Reza A., Hamowanie, prędkość i przyspieszanie rowerów, „Paragraf na drodze” 2009, vol. 6.
24. Reza A., Opóźnienia i przyspieszenia rowerów, „Paragraf na drodze” 2010, vol. 5.
25. Świder P., Gibczyński Z., Jakusz-Gostomski M., Parametry ruchu rowerów. Część 2: Manewr skrętu w lewo, „Paragraf na drodze” 2013, vol. 2.
26. Świder P., Gibczyński Z., Jakusz-Gostomski M., Parametry ruchu rowerów. Część 1: Dynamika podłużna, „Paragraf na drodze” 2013, vol. 1.
27. Świder P., Prędkość roweru jadącego na spadku, V Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych, Kraków 1996.
28. Tomko T., Puskar M., Fabian M., Boslai R., Procedure for the evaluation of measured data in terms of vibration diagnostics by application of a multidimensional statistical model, „Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport” 2016, vol. 91, p. 125-131, ISSN: 0209-3324, DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2016.91.13.
29. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 Prawo o ruchu drogowym. Dziennik Ustaw, nr 98, poz. 602, 1997.
30. Vojtková J., Reduction of contact stresses using involute gears with asymmetric teeth. „Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport” 2015, vol. 89, p. 179-185. ISSN: 0209-3324. DOI: 10.20858/sjsutst.2015.89.19.
31. Wach K., Wolak S., Badanie dynamiki ruchu rowerzysty z wykorzystaniem aparatury VBOX, „Paragraf na drodze” 2013, vol. 3.
32. Wierciński J., Reza A. (red.), Wypadki drogowe. Vademecum biegłego sądowego, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Karków 2011.
33. Zelić A., Zuber N., Šostakov R., Experimental determination of lateral forces caused by bridge crane skewing during travelling, “Eksploatacja i Niezawodnosc – Maintenance and Reliability” 2018, vol. 20(1), p. 90-99. ISSN: 1507-2711.
34. Zuber N., Bajrić R., Application of artificial neural networks and principal component analysis on vibration signals for automated fault classification of roller element bearings, “Eksploatacja i Niezawodność - Maintenance And Reliability” 2016, vol. 18(2), p. 299-306. DOI: 10.17531/ein.2016.2.19. ISSN: 1507-2711.
35. Zuber N., Bajrić R., Šostakov R., Gearbox faults identification using vibration signal analysis and artificial intelligence methods, “Eksploatacja i Niezawodność - Maintenance And Reliability” 2014, vol. 16(1), p. 61-35, ISSN: 1507-2711.
Published
2018-06-20
Section
Bezpieczeństwo i Ekologia/Safety and Ecology