Problematyka opracowania systemu ochrony sieci trakcyjnej przed przepięciami w oparciu o warystorowe ograniczniki przepięć

Development issues of catenary surge protection system based on a varistor surge arresters

  • Andrzej Białoń Instytut Kolejnictwa, Zakład Sterowania Ruchem i Teleinformatyki
  • Łukasz Zawadka Instytut Kolejnictwa, Zakład Sterowania Ruchem i Teleinformatyki
Keywords: railway network, electric traction, contact system, overvoltage limiter, overvoltage protection, varistor

Abstract

The article presents a issue of determinating an optimal distance between varistors located on 3 kV DC catenary. Line attenuation as a function of distance has been determined during preliminary tests for the following measurement configurations: catenary network unloaded (open), catenary network charged by a value of resistance close to the value of wave impedance of the catenary network test section, catenary network charged by a low voltage varistor. The results allowed to estimate the optimal distance between the varistors and they were verified on the catenary network on Żmigród Test Ring using a surge generator with an amplitude of about 15 kV and varistors designed to work in railway enviroment. The methodology and results of these studies were presented and analyzed in this paper.

References

1. Adamski D., Białoń A., Furman J., Kazimierczak A., Laskowski M., Zawadka Ł. – Badania tłumienności przepięć w sieci trakcyjnej 3kV DC „Logistyka” 3/2012.
2. Adamski D., Białoń A., Furman J., Kazimierczak A., Laskowski M., Zawadka Ł. – Laboratoryjna metoda określania optymalnej odległości rozmieszczania warystorowych ograniczników przepięć na sieci trakcyjnej 3kV DC „Autobusy” 3/2013.
3. Białoń A., Furman J., Ortel K., Zawadka Ł. – Zastosowanie warystorowych ograniczników przepięć do ochrony sieci trakcyjnej 3kV DC „Logistyka” 6/2014.
4. Białoń A., Furman J., Laskowski M., Zawadka Ł. – Metodyka wyznaczania optymalnych odległości rozmieszczania warystorowych ograniczników przepięć chroniących sieć trakcyjną „XI Międzynarodowa Konferencja Modern Electric Traction” październik 2013.
5. Budowa i poligonowe badania prototypowego systemu ochrony przed przepięciami z ogranicznikami warystorowymi. Etap1 Zbadanie i określenie na drodze pomiarowej tłumienności przepięć przez sieć trakcyjną w funkcji drogi. Część 1 Badania terenowe „praca IK” listopad 2011.
6. Budowa i poligonowe badania prototypowego systemu ochrony przed przepięciami z ogranicznikami warystorowymi. Etap1 Zbadanie i określenie na drodze pomiarowej tłumienności przepięć przez sieć trakcyjną w funkcji drogi. Część 2 Badania laboratoryjne „praca IK” grudzień 2011.
7. Budowa i poligonowe badania prototypowego systemu ochrony przed przepięciami z ogranicznikami warystorowymi. Etap2 Badania terenowe określające optymalne odległości rozmieszczania warystorowych ograniczników przepięć „praca IK” czerwiec 2012.
Published
2018-06-20
Section
Bezpieczeństwo i Ekologia/Safety and Ecology