Unification of Economic Promotion in Małopolska Region as an Example of Institutional Coopetition

  • Dominik Franczak Cracow University of Economic
Keywords: coopetition, economic promotion, regional promotion

Abstract

In recent years, regions have been increasingly promoted at the international level. It is reflected in actions taken by individual voivodships (Polish provinces), intensifying measures for attracting investment and promoting exports of local enterprises, combined with the use of additional funds, including EU appropriations, or with the formalisation of cooperation between various institutions and businesses. Therefore, the following questions arise: does the model of promoting the voivodship adopted in Małopolska (the region of Little Poland) and based on coopetition play the intended role and can it set an example for other regions? The article presents the most important results of an analysis aimed to develop Poland’s first model of coopetition in the economic promotion of a region and to verify the efficiency thereof.

References

Balicka A. (2014). Koopetycja w teorii zasobowej przedsiębiorstwa. Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 335, 9–24.

Bengtsson, M., & Kock, S. (2000). "Coopetition" in business networks - to cooperate and compete simultaneously. Industrial Marketing Management Journal, 29(5), 411-426.

Bocheński teren inwestycyjny otrzymał nagrodę Grunt na medal 2016. Available at: http://businessinmalopolska.pl/aktualnosci/bocheski-teren-inwestycyjny-otrzymal-nagrod-grunt-na-medal [Accessed 30 March 2017].

Bouncken, R. B., & Kraus, S. (2013). Innovation in knowledge-intensive industries: The double-edged sword of coopetition. Journal of Business Research.

Brodowska-Szewczuk J. (2009). Competitiveness of Companies and Sources of Com-petitiveness Advantage. Siedlce: Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej. Admin-istracja i Zarządzanie nr 80.

Centrum Obsługi Inwestorów i Eksporterów 2018. Available at: http://businessinmalopolska.pl/strona/Centrum-Obslugi-Inwestorow-i-Eksporterow-/ [Accessed 20 May 2017].

Czornik M. (2004). Promocja miasta. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekono-micznej w Katowicach.

Czwarte miejsce Małopolski w rankingu FDi 2016. Available at: http://businessinmalopolska.pl/aktualnosci/czwarte-miejsce-maopolski-w-rankingu-fdi [Accessed 13 June 2017].

Dyr T., Ziółkowska K. (2017). The intellectual capital as the regions' competitiveness factor, Central European Review of Economics & Finance 17(1), 33–51.

Dzikowska M., Gorynia M., Jankowska B. (ed.). (2017). International Competitiveness of Polish Companies During and After the Global Economic. Warszawa: Difin.

Florek M. (2006). Podstawy marketingu terytorialnego. Poznań: Wydawnictwo Aka-demii Ekonomicznej w Poznaniu.

Glińska E. & Florek M. & Kowalewska A. (2009). Wizerunek miasta od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Gnyawali, D. R., & Park, B. J. (2009). Co-opetition and Technological Innovation in Small and Medium-Sized Enterprises: A Multilevel Conceptual Model. Journal of Small Business Management, 47(3), 308-330.

Grodzka D. (2017). Konkurencyjność polskich regionów na tle regionów państw członkowskich UE. Studia BAS Nr 1(49) 2017, s. 169–202.

Grzebyk M., Kryński Z. (2011). Konkurencja i konkurencyjność. Ujęcie teoretyczne. Rzeszów: Social Inequalities and Economic Growth.

Grzybowska K, (2011). Koopetycja – współczesna forma współpracy w łańcuchu do-staw. Logistyka, 6/2011, 32–34.

http://www.malopolskapartnership.pl/o-projekcie [Accessed 19 May 2017].

Knoben, J., & Oerlemans, L. A. G. (2006). Proximity and inter-organizational collabo-ration: A literature review. International Journal of Management Reviews, 8(2), 71-89.

Kola-Bezka M. (2016). Changes in the Competitive Position of Nuts 3 Regions in Central and Eastern Europe in 2000-2012. Wrocław: Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 416.

Kotler Ph., D. Haider D. H., Rein I. (1993). Marketing Places – Attracting Investment, Industry, and Tourism to Cities, States, and Nations. New York: The Free Press.

Kraciuk J. (2017). Competitiveness of the Polish Economy in Comparison with the Economies of Central and Eastern Europe EU11. Warszawa: Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie nr z. 3.

Kumaniecki K. F. (1997). Słownik łacińsko-polski. Warszawa: Wydawnictwa Nau-kowe PWN.

List of Departments at MARR S.A. and their responsibilities 2018. Available at: http://www.marr.pl/departamenty [Accessed 7 March 2018].

Łaźniewska E., Gorynia M. (2012). Konkurencyjność regionalna. Koncepcje – strategie – przykłady. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Małopolska Nagroda Gospodarcza 2017. Available at: https://www.malopolska.pl/samorzad/nagrody/biznes-i-gospodarka/malopolska-nagroda-gospodarcza [Accessed 13 June 2017].

Molendowski E. (2007). Dyplomacja gospodarcza: rola i znaczenie w polityce zagra-nicznej państwa. Kraków: Wolters Kluwer Polska.

Nagrody i wyróżnienia Miasta Kraków 2018. Available at: http://www.krakow.pl/get_html.php?dok_id=23021 [Accessed 20 May 2017].

Nazarczuk J. M. (2013). Potencjał rozwojowy a aktywność inwestycyjna województw i podregionów Polski. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.

O Krakowskim Parku Technologicznym 2018. Available at: http://www.kpt.krakow.pl/o-nas/o-kpt/ [Accessed 11 March 2018].

Ollins W. (2004). O marce. Warszawa: Instytut Marki Polskiej.

Pogorzelski J. (2012). Praktyczny marketing miast i regionów. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Projekty zrealizowane 2017. Available at: http://businessinmalopolska.pl/strona/o--projekcie-eksport/ [Accessed 20 May 2017].

Quintana-Garcia, C., & Benavides-Velasco, C. A. (2004). Cooperation, competition, and innovative capability: a panel data of European dedicated biotechnology firms. Technovation, 24 (12), 927-938.

Steinmo M., Jakobsen S. (2013). How to green an Industry through Coopetition: The role of Proximity in an R&D Alliance in creating Environmental Innovations. Paper presented at the 35th DRUID Celebration Conference 2013, Barcelona, Spain, June 17-19. https://conference.druid.dk/acc_papers/b96ih3sjlnsyeu96apnq04skphpy.pdf Accessed October 26, 2018.

Szromnik A. (2008). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków: Wolters Kluwer Polska.

Tomaszewski K. (2007). Regiony w procesie integracji europejskiej. Kraków Wolters Kluwer Polska.

Uchwała Nr 1009/12 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 14 sierpnia 2012 r. Available at: https://bip.malopolska.pl/umwm/Article/get/id,83220.pdf [Accessed 29 April 2017]

Uchwała nr 1261/09 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 10 listopada 2009 r. Available at: https://bip.malopolska.pl/umwm,a,100916,uchwala-nr-126109-zarzadu-wojewodztwa-malopolskiego-z-dnia-10-listopada-2009-r-w-sprawie-podpisania-.html

Ustawa o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (Journal of Laws 1998 no. 91, Item 576).

Ustawa o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Systemie Informacji Wizowej z dnia 24 sierpnia 2007 r. (Journal of Laws 2007 no. 165, Item 1170).

Winiarski B. (2006). Polityka gospodarcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Zadworna S. 2013. Koopetycja – współczesna forma współpracy. Available from Uniwersytet Warmińsko-Mazurski at: http://www.uwm.edu.pl/egazeta/koopetycja-wspolczesna-forma-wspolpracy [Accessed 26 November 2017]

Zarządzenie nr 39/2016 Marszałka Województwa Małopolskiego z dnia 28 kwietnia 2016 r. Available at: https://bip.malopolska.pl/umwm/Article/get/id,1199056.html

Zdon-Korzeniowska (2012). Budowa marki regionalnej na wybranych przykładach województw Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Ge-ograficznego, 19, 130–141.

Published
2018-12-28
Section
Regional Development