Corrective Action Plans for Local Governments as Their Financial Health Barometers?

  • Iwona Kowalska
Keywords: finance, local government, debt, corrective action plan

Abstract

The implementation of corrective action plans in local government units (LGUs) takes place in the situation when they are unable to draw up a Multiannual Financial Forecast or the budget complying with the principles set out in Article 242-244 of the Public Finance Act (UFP). In years 2012 - 2016, there was a six-fold increase in the number of LGUs which were obliged to implement these plans. Therefore, the aim of this paper is to assess their suitability as an actual barometer of the financial standing of local government units and propose alternative solutions. The conducted analysis shows that the adopted legislative solutions regulating the implementation of corrective action plans are inconsistent and their effectiveness is not fully satisfactory. The paper suggests changes in current regulations and proposes alternative approach to the assessment of the financial position of local government units.

References

Chojna-Duch E. (2003). Polskie prawo finansowe, finanse publiczne. LexisNexis, Warszawa, p. 124.

Filipiak B.Z., Zioło M. (Eds.) (2016). Współpraca jednostek samorządu terytorialnego z instytucjami finansowymi. Difin, Warszawa, p. 179.

Malinowska-Misiąg E., Misiąg J., Misiąg W., Rodzinka J., Skica T., Tomalak M. (2015). Finanse samorządowe – stan, perspektywy, zagrożenia. Instytut Badań i Analiz Finansowych, Rzeszów, p. 2.

Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego (2016). Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych, Łódź, pp. 23–31.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2010 r. w sprawie pożyczek z budżetu państwa udzielanych jednostkom samorządu terytorialnego w ramach postępowań ostrożnościowych lub naprawczych (Dz. U. Nr 257, poz. 1730).

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego (Dz. U. 2011 Nr 298, poz. 1767).

Rutkowska-Tomaszewska E. (2012). Lokowanie wolnych środków przez jednostki samorządu terytorialnego w bankach. Finanse Komunalne No. 4, p. 26.

Salachna J.M. (2014). Postępowanie naprawcze jednostki samorządu terytorialnego – wybrane problemy interpretacyjne. Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu 1(2), p. 17.

Skuteczność programów naprawczych jednostek samorządu terytorialnego (2018). KBF.430.014.2017, Nr ewid. 180/2017/P/17/009/KBF. NIK, Warszawa, pp. 5; 12–47.

Uchwała Kolegium RIO w Rzeszowie z dnia 8 kwietnia 2014 r., IX/1674/14.

Ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1646, ze zm.).

Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 101, ze zm.).

Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301, ze zm.).

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. (tj. Dz.U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.).

Walczak P. (Ed.) (2017). Ustawa o finansach publicznych Komentarz dla jednostek samorządowych. C.H. Beck, Warszawa, pp. 719–720.

Published
2018-09-25
Section
Economics