Solaris Urbino 12 hydrogen. Kolejny krok na drodze do zeroemisyjności

  • Tadeusz Dyr Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Wydział Nauk Ekonomicznych i Prawnych
  • Jacek Dyr Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”
Keywords: autobus wodorowy, ogniwa paliwowe

Abstract

Solaris jako jeden z pierwszych producentów autobusów postawił na napędy elektryczne. Niemal dekadę po premierze pierwszego e-busa producent z Bolechowa uzupełnia swoje bezemisyjne portfolio o autobus Urbino 12 hydrogen, w którym wodór przekształcany jest w energię elektryczną, a ta z kolei zasila układ napędowy pojazdu. Technologia wodorowa wykorzystana do produkcji elektryczności umożliwi pokonywanie autobusom jeszcze większych dystansów bez żadnych emisji. Światowa premiera Urbino 12 hydrogen odbyła się podczas Globalnego Szczytu Transportu Publicznego UITP 2019. W niniejszym artykule zaprezentowano rozwiązania techniczne i eksploatacyjne tego autobusu.

References

1. Dyr T, Misiurski P., Ziółkowska K., Costs and benefits of using buses fuelled by natural gas in public transport, „Journal of Cleaner Production” 2019, Vol. 225.
2. Dyr T., Europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2013, nr 11.
3. Dyr T., Ziółkowska K., Misiurski P., Kozłowska M.,. Effectiveness of application alternative drive vehicles in public transport. „MATEC Web of Conferences” 2018, Vol. 180.
4. Geng Y., Ma Z., Xue B., Ren W., Liu Z., Fujita T., Co-benefit evaluation for urban public transportation sector – A case of Shenyang, China. „Journal of Cleaner Production” 2013, Vol. 58
5. Kalinci Y., Hepbasli A., Dincer I., Techno-economic analysis of a stand-alone hybrid renewable energy system with hydrogen production and storage options, „International Journal of Hydrogen Energy” 2015, Vol. 40, Iss. 24.
6. Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Czysta energia dla transportu: europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych. COM(2013) 17.
7. Mohammed H., Al-Othman A., Nancarrow P., Tawalbeh M., El Haj Assad M., Direct hydrocarbon fuel cells: A promising technology for improving energy efficiency. Energy 2019, Vol. 172.
8. Mostafaeipour A., Khayyami M., Sedaghat A., Mohammadi K., Shamshirband S., Sehati M.A., Gorakifard E., Evaluating the wind energy potential for hydrogen production: a case study, „International Journal of Hydrogen Energy” 2016, Vol. 41, Iss. 15.
9. Rusak Z., Bus Euro Test 2016 w Brukseli, czyli „Umarł Diesel. Niech żyje elektryczność”, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2016, nr 6.
10. Rusak Z., Tytuł International Bus of the Year dla new Solarius Urbino electric, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2016, nr 7–8.
11. Uyar T.S., Besikci D., Integration of hydrogen energy systems into renewable energy systems for better design of 100% renewable energy communities, „International Journal of Hydrogen Energy” 2017, Vol. 42, Iss. 4.
12. Wołek M., Pojazdy niskoemisyjne w transporcie publicznym w ramach projektu Clean Fleets. „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2014, nr 1–2.
Published
2019-06-28
Section
Wydarzenia/Events