Komputerowa metoda oceny stanu technicznego kardanowego systemu nawigacji inercjalnej dla wysokomanewrowego samolotu wojskowego

Computer-based method for the technical condition evaluation of the Cardan inertial navigation system for the highly maneuverable aircraft

  • Andrzej Szelmanowski Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa, Zakład Awioniki
  • Mirosław Nowakowski Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa, Zakład Samolotów i Śmigłowców
  • Zbigniew Jakielaszek Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych, Warszawa, Zakład Samolotów i Śmigłowców
  • Piotr Rogala 21 Baza Lotnictwa Taktycznego, Grupa Obsługi Technicznej Samolotów Su-22
Keywords: inertial navigation systems, research methods.

Abstract

Paper presents the original computer-based method of the technical condition evaluation of the analog inertial navigation systems on the basis of the calculated inertial speed course analysis. There are presented the mathematical relationships describing the influence of the angular velocity and linear accelerations sensors errors (used in inertial navigation systems on board the military aircraft)  with the relation to the discrepancies of the calculated pilot-navigational parameters (such as inertial speed components and navigational position coordinates). On the example of the Cardan navigation system IKW-8 (used on board the highly-maneuverable SU-22 aircraft) there are presented the inertial speed course measurement and analysis possibilities as well as the criteria of technical condition evaluation and determination of the tendency of its changes.

References

1. Gosiewski Z., Ortyl A., Algorytmy inercjalnego bezkardanowego systemu orientacji i położenia obiektu o ruchu przestrzennym, Wyd. BN ILot., tom 12 Awionika, Warszawa 1999.
2. Instrukcja MON, Bezwładnościowy układ kursu i pionu IKW-8. Opis techniczny, Samolot Su-22, Wyd. DWL, Sygnatura Lot. 2738/88, Poznań 1989.
3. Instrukcja MON, Bezwładnościowy układ kursu i pionu IKW-8. Eksploatacja, Samolot Su-22, Wyd. DWL, Sygnatura Lot. 2739/88, Poznań 1989.
4. Kayton M.,Fried W.R.: Elektroniczne systemy nawigacji lotniczej, Wyd. WKŁ, Warszawa 1976.
5. Materiały reklamowe firmy Thales, Functional Specification of Inertial Navigation System TOTEM-3000 / EGI-3000, 2010.
6. Materiały szkoleniowe firmy Lockheed Martin, Functional Specification of Inertial Navigation System for F-16 aircraft, 2008.
7. Lewitowicz, J., Podstawy eksploatacji statków powietrznych. Eksploatacyjne problemy w projektowaniu i modernizacji statków po-wietrznych, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, ISBN 978-83-61021-28-5, Warszawa 2012.
8. Sydenham P.H.: Podręcznik metrologii. Podstawy teoretyczne. Podstawy praktyczne. Wydawnictwo WKiŁ, Warszawa 1988.
9. Szelmanowski, A., Nahełmowy system celowniczy NSC-1 Orion dla śmigłowców wojskowych ze zintegrowanym systemem awionicznym, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, ISBN 978-83-61021-76-6, Warszawa 2013.
10. Szelmanowski A.: Metody badań lotniczych systemów orientacji przestrzennej i nawigacji inercjalnej, Wyd. BT ITWL, Warszawa 2001.
11. Szelmanowski A., Raczyński E.: Badania symulacyjne modeli numerycznych współczesnych systemów orientacji przestrzennej i nawigacji inercjalnej; Wyd. BT ITWL, Warszawa 2000.
12. Szelmanowski A., Jakielaszek Z.: Błędy skrośne w pomiarach parametrów ruchu statku powietrznego i możliwości ich korekcji, czasopismo „Pomiary, Automatyka, Kontrola”, 2007, nr 9.
13. Szelmanowski A., Pazur A., Sobielarski M., Prusik T., System nahełmowego zobrazowania informacji z głowic obserwacyjno-celowniczych dla wojskowych i cywilnych śmigłowców poszukiwawczo-ratowniczych, Opracowanie wewnętrzne Instytutu Tech-nicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 2016.
14. Zbiorczy materiał pomiarowy systemu IKW-8 uzyskany przez ITWL w czasie realizacji prac związanych z przedłużaniem resursu wyposażenia pokładowego samolotów Su-22, 2018.
Published
2019-02-26
Section
Eksploatacja i Testy/Exploitation and Tests