Liberalizacja rynku dalekobieżnych przewozów autobusowych w Niemczech – od konkurencji do monopolu

The liberalization of the long-distance bus transport in Germany: from competitive market to monopoly

  • Michał Beim Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
Keywords: autobus długodystansowe, liberalizacja, polityka transportowa, konkurencja międzygałęziowa, demonopolizacja

Abstract

The Federal Republic of Germany is one of the last member states of the European Union that have liberalized the market of the long-distance buses (interurban buses). Since 1935 until the end of 2012 the access to the market was strictly regulated. Bus companies were allowed only when the bus transport does not threaten the position of railways, and it was only a supplement. The beginning of 2013 lifted most of the restrictions. It has started a dynamic growth of the market. The long-distance buses have changed significantly the urban transport policy as well as have boosted the intermodal competition in the segment of long-distance transport. In the German cities have appeared significant traffic generators, and space of bus terminals turned to be insufficient. Coaches, despite legal restrictions, have become part of the regional transport systems. The unaccustomed to competition national railway carrier – Deutsche Bahn – was forced to find a new position in the market. The answer was to increase the number of promotional tickets. At the same time at the bus market has begun the processes of concentration. The dominant company acquired more than three-quarters of the market. The rapid development of the long-distance buses caused the questions about the extension of a present of motorways toll for lorries also for buses. From the perspective of three years, the liberalization of the bus market to be considered, however, as having a positive impact on transport policy. Most of the passengers using interurban buses used to use private cars, not the railways, as originally feared.

 

Republika Federalna Niemiec jest jednym z ostatnich państw Unii Europejskiej, które dokonały liberalizacji rynku dalekobieżnych przewozów autobusowych. Od 1935 r. do 2012 r. dostęp do rynku był ściśle reglamentowany. Przewoźnicy autobusowi byli dopuszczani tylko w sytuacji, gdy transport autobusowy nie zagrażał pozycji kolei, a był jedynie jej uzupełnieniem. Z początkiem 2013 r. zniesiono większość ograniczeń, rozpoczynając dynamiczny wzrost rynku. Autobusy międzymiastowe znacząco zmieniły politykę transportową miast oraz zdynamizowały konkurencję międzygałęziową w segmencie przewozów dalekobieżnych. W miastach niemieckich pojawiły się duże generatory ruchu, a przestrzeń dworców okazała się niewystarczająca. Autobusy dalekobieżne, mimo obostrzeń prawnych, stały się elementem regionalnych systemów transportowych. Nieprzyzwyczajony do konkurencji narodowy przewoźnik kolejowy Deutshce Bahn został zmuszony do odnalezienia się w nowej pozycji rynkowej – odpowiedzią było zwiększenie puli promocyjnych biletów. Równocześnie na rynku autobusowym rozpoczęły się procesy koncentracji, dominujący podmiot pozyskał ponad ¾ rynku. Gwałtowny rozwój rynku wywołał pytania o rozszerzenie na autobusy opłat za korzystanie z autostrad. Z perspektywy trzech lat, liberalizację rynku przewozów autobusowych należy uznać jednak za mającą korzystny wpływ na politykę transportową. Większość pasażerów autobusy pozyskały kosztem indywidualnej motoryzacji, a nie kolei, jak pierwotnie się obawiano.

References

Augustin K., Gerike R., Sanchez M. J. M., Ayala C., Analysis of intercity bus markets on long distances in an established and a young market: The example of the US and Germany, “Research in Transportation Economics” 2014, No. 5 (48), pp. 245–254.

Bataille M., Steinmetz A., Intermodal Competition on Some Routes in Transportation Networks: The Case of Inter Urban Buses and Railways, Düsseldorf Institute for Competition Economics (DICE), Düsseldorf 2013.

Beim M., Niemieckie doświadczenia w organizacji rynku regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, (w:) M. Pawełczyk (red.), Regulacja i ochrona konsumentów w sektorze transportu kolejowego – wybrane problemy, Wydawnictwo Ius Publicum, Warszawa 2016, s. 27–48.

Beim M., Uwarunkowania prawne w zakresie konkurencji autobusów długodystansowych z koleją długodystansową i regionalną na przykładzie Niemiec, (w:) M. Pawełczyk (red.), Rynek kolejowy. Prawne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania, Wydawnictwo Ius Publicum, Warszawa 2017, s. 31–46.

Burgdorf C., Potenziale des Fernlinienbusverkehrs in Deutschland: Eine systemdynamische Betrachtung, Springer-Gabler, Wiesbaden 2017.

Dürr N. S., Hüschelrath K., Patterns of entry and exit in the deregulated German interurban bus industry, “Transport Policy” 2017, No. 59, pp. 196–208.

Grimaldi R., Augustin K., Beria P., Intercity coach liberalisation. The cases of Germany and Italy, “Transportation Research Procedia” 2017, No. 5(25), pp. 474–490.

Hildebrand K., Die Deutsche Reichsbahn in der nationalsozialistischen Diktatur 1933–1945, (in:) L. Gall, M. Pohl (hrsg. v.), Die Eisenbahn in Deutschland: Von den Anfängen bis zur Gegenwart, C. H. Beck, Monachium 1999, S. 165–244.

Knorr A., Lueg-Arndt A., Intercity bus deregulation in Germany – Intramodal and intermodal effects after two years, “Research in Transportation Economics” 2016, No. 5 (59), pp. 323–329.

Krämer A., Bongaerts R., Wie Digitalisierung die Wettbewerbsposition der Bahn im Fernverkehr verändert, “Internationales Verkehrswesen” 2017, Nr. 1 (69), S. 2–6.

Krämer A., Die Mobilisierung von preissensibler Nachfrage in einer digitalisierten Welt – Die Entstehung von vier Quasi-Monopolen im deutschen Fernverkehrsmarkt, “Internationales Verkehrswesen” 2018, Nr. 1 (70), S. 2–6.

Kühne T., Massenmotorisierung und Verkehrspolitik im 20. Jahrhundert: Technikgeschichte als politische Sozial-und Kulturgeschichte, “Neue Politische Literatur” 1996, Nr. 41, S. 196–229.

Laage T., Liberalisierung des Fernbusverkehrs 2013 – Wie umweltfreundlich ist der deutsche Fernbusverkehr und welche Folgen hat er für Städte wie Dresden?, “Verkehrsökologische Schriftenreihe” 2017, Nr. 8.

Mitusch K., Gipp C., Faktenpapier Straße-Schiene. Vergleich der Infrastrukturnutzungsentgelte und Besteuerungslasten auf Straße und Schiene mit besonderer Berücksichtigung des Ferbusses, IGES Institut GmbH, Berlin 2015.

Rieger M., Krämer A., Fernlinienbusse: Chance oder Risiko für den Bahn-Nahverkehr? Eine empirische Bestandsaufnahme zum Zusammenwirken von Fernlinienbussen und Bahn-Nahverkehr sowie ÖPNV, „Der Nahverkher“ 2015, Nr. 7–8, S. 41–47.

Schmidt T., Wagner C.: Fernbusse am Hauptbahnhof – Frankfurt: Kommunikations- und Wegweisungskonzept mit Neuordnung der Haltepositionen, „Der Nahverkehr“ 2015, Nr. 3, S. 53–58.

Schneider O., Sülberg W., Die Ferien-Macher Eine Branche macht Urlaub, Frankfurter Allgemeine Buch, Frankfurt am Main 2013.

Strößenreuther H., Gertsen J., Warnecke C., Fernlinienbusmarkt mit 500% Plus. der liberalisierte Markt nimmt Fahrt auf, „Internationales Verkehrswesen“ 2013, Nr. 3 (65), S. 60–62.

Velde van de D., Long-distance bus services in Europe: concessions or free market?, (in:) The Future for Interurban Passenger Transport Bringing Citizens Closer Together – 18th International Symposium on Transport Economics and Policy, Vol. 21, OECD Publishing, Madryt 2009, pp. 263–286.

Wilde M., Selzer S., Mit Bus und Bahn zum Fernbusbahnhof. Fernbuslinienangebote: Handlungsoptionen für die Integration in lokale Verkehrssysteme, „Der Nahverkehr“ 2017, Nr. 4, S. 22–25.

Published
2019-03-28
Section
Przewoźnicy i Systemy transportowe/Transport companies and Transport systems