Wsparcie wojskowe w sytuacjach kryzysowych

Military Support in Crisis Management

  • Justyna Bielecka Wojskowa Akademia Techniczna
  • Gabriel Nowacki Wojskowa Akademia Techniczna, Wydział Cybernetyki
Keywords: Siły Zbrojne RP, sytuacje kryzysowe, zarządzanie kryzysowe

Abstract

The paper refers to the possibility of using the Polish Armed Forces in  crisis management  in Poland. Serious threat to the whole of Poland are crisis situations. On this points the Polish Armed Forces must be  prepared for threat and  respond on other natural disaster. In this article to present the possibility of using the armed forces to prevent, combat and react crisis situations. In the face of this threat the a basic tenet is a take crisis management measures. Therefore, the proper functioning in the crisis situations need to engage reliable armed forces.

Niniejszy artykuł prezentuje możliwości wykorzystania sił zbrojnych w zwalczaniu zagrożeń niemilitarnych w Polsce. Wskazano w nim, sposób wykorzystania zasobów oraz środków jakie pozostają w dyspozycji wojska w procesie zarządzania kryzysowego. Poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa całego kraju stały się różnego rodzaju sytuacje kryzysowe będące następstwem zarówno katastrof naturalnych jak i awarii technicznych. I właśnie na te zagrożenia muszą reagować polskie siły zbrojne. Aby sprostać tym wyzwaniom niezbędne stało się przeanalizowanie możliwości skutecznego działania jednostek sił zbrojnych w działaniach związanych z zarządzaniem kryzysowym.

References

2. Biała Księga Bezpieczeństwa Narodowego RP, wyd. BBN, Warszawa 2013.
3. Bielecka J, Nowacki G., Zasady użycia SZ RP w zwalczaniu zagrożeń terrorystycznych. Czasopismo – Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe., nr 4, 2018.
4. Bielecka J., Nowacki G., System Obronny państwa w kontekście walki z terroryzmem [w:] Dylematy współczesnej obronności Polski. Polityczne i militarne aspekty obronności państwa, wyd. Adam Marszałek 2017 r.
5. Cieszewski T., Udział Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej w zapobieganiu oraz usuwaniu skutków zagrożeń niemilitarnych, Zeszyty Naukowe WSOWL, nr 2(160) 2011.
6. Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe i zarządzanie kryzysowe w Polsce w XXI w. – wyzwania i dylematy, AON, Warszawa 2008 r.
7. Kitler W., Bezpieczeństwo narodowe RP. Podstawowe katego-rie, uwarunkowania, system, AON, Warszawa 2011.
8. Krasiński A., Rola i miejsce Centralnego Ośrodka Analizy Skażeń w Krajowym Systemie Wykrywania Skażeń i Alarmowania, Chemik nr 3 (2012).
9. Marszałek M. (red.), Zarządzanie kryzysowe w ujęciu narodo-wym i międzynarodowym, AON, Warszawa 2017.
10. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad udziału pododdziałów i od-działów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zapobieganiu skutkom klęski żywiołowej lub ich usuwaniu (Dz.U. 2003 nr 41 poz. 347).
11. Sienkiewicz P., Analiza systemowa sytuacji kryzysowej, ZN AON, nr 4, Warszawa 2001.
12. Sobolewski G., Siły zbrojne RP w zarządzaniu kryzysowym. Aspekt narodowy i międzynarodowy, AON, Warszawa 2013.
13. Sobolewski G., Zarządzanie kryzysowe w systemie bezpie-czeństwa narodowego, [w:] Wybrane zagadnienia zarządzania kryzysowego, red. G. Sobolewski, D. Majchrzak, AON, War-szawa 2012.
14. Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz.U. z 2002 r. Nr 62, poz. 558.).
15. Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz.U. z 2007 r. Nr 89, poz. 590 z późn. zm,).
16. Ustawa z dnia 29 listopada 2000 r. Prawo atomowe (Dz.U. 2001 nr 3 poz. 18)
17. Wojnarowski J., Dekompozycja systemu obronnego państwa w systemie bezpieczeństwa narodowego, Zszyty Naukowe AON 4(97)2014.
18. Wojnarowski J., Stany nadzwyczajne a bezpieczeństwo RP, Warszawa 2005.
Published
2019-03-28
Section
Bezpieczeństwo i Ekologia/Safety and Ecology