Analiza statyczna i stateczność stalowej ramy blachownicowej
Static analysis and stability of the steel framework
Abstract
Zastosowanie blachownic na elementy nośne ram ma minimalizować grubość środnika, którego nośność jest wykorzystywana jedynie w ścinanych strefach przypodporowych, jako nośność na ścinanie, natomiast w strefach środkowych przęseł, gdzie dominują momenty zginające, a siła poprzeczna dąży do zera – nośność środnika jest wykorzystywana minimalnie. Blachownice wykazują przy zginaniu dużą nadkrytyczną rezerwę nośności, która ujawnia się szczególnie wyraźnie w przypadku zastosowania sztywnych pasów i smukłych środników, obciążenia niszczące dla tego typu blachownic mogą być znacznie wyższe od obciążeń krytycznych określonych dla idealnych modeli płytowych i ich środników. Wykonano analizę stateczności ramy płaskiej z elementami nośnymi blachownicy o przekroju dwuteowym w zakresie sprężystym, z uwzględnieniem użebrowania środnika słupów, jako przeciwdziałanie na zjawisko miejscowej utraty stateczności środnika. Przeprowadzono badania wpływu stężeń na utratę stateczności ogólnej giętnej, giętno-skrętnej oraz zwichrzenia. W analizie zastosowano modele obliczeniowe prętowy i powłokowy, który pozwala na analizy miejscowej utraty stateczności poszczególnych ścianek przekroju blachownicy.
References
2. Ahnlen M., Westlund J., Later Torsional Buckling of I-beams, Chalmers University of Tchnology, Goteborg, Sweden 2013
3. Giżejewski M., Szczerba R., Gajewski M., Stachura Z., Analiza nośności stalowej ramy płaskiej o blachownicowych elementach smukłościennych, JCEEA, t.XXXII, z. 62 (4/15), 2015, s. 73-92
4. Misiak J., Stachura S., Wpływ żeber poprzecznych i podłużnych na stateczność blachownicy stalowej, Problemy Współczesnej Architektury i Budownictwa, ARCHBUD 2013, Zakopane
5. Norma PN-EN 1993-1-1: Eurokod 3 – Projektowanie konstrukcji stalowych – Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla budynków, PKN, Warszawa 2006.
6. Waszczyszyn Z., Cichoń Cz., Radwańska M., Metoda elementów skończonych w stateczności konstrukcji, Arkady, Warszawa 1990
7. Autodesk Robot Structural Analysis, licencja Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu ul. Malczewskiego 29
Copyright (c) 2018 Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.