Zapas wody pod stępką gazowców LNG na podejściu do Świnoujścia

Under keel clearance of LNG carriers during approaching Świnoujście Terminal

  • Jerzy Hajduk Akademia Morska w Szczecinie, Wydział Nawigacyjny
Keywords: gazowce LNG, bezpieczeństwo żeglugi, zapas wody pod stępką

Abstract

W artykule omówiony został problem bezpieczeństwa żeglugi gazowców LNG zawijających do portu w Świnoujściu. Skupiono się na obliczeniach składowej dynamicznej zależnej od prędkości statku. Obliczenia prowadzono z wykorzystaniem danych zapisanych w trakcie pierwszej podróży statku Al.Nuaman do Terminalu LNG w Świnoujściu.

References

1. Approach Channels. A Guide for Design. Final Report of the Joint PIANC-IAPH Working Group II-30 in cooperation with IMPA and IALA. June 1997.
2. Anczykowska A. Dynamiczne określanie zapasu wody pod stępką na akwenach ograniczonych. Autobusy. 12/2016.
3. Drwięga K, Gucma L., Gralak R. A method for reserve determination of the static and dynamic list of liquefied natural gas carriers and its application to the dynamic under keel clearance system in the outer port in Świnoujście. Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin. 2016, 47 (119).
4. Eryuzlu N.E., Cao Y.L., D'Agnolo F. Underkeel Requirements for Large Vessels in Shallow Waterways. 28th PIANC Navigation Congress. Seville. Section II-2. Pp. 17-26.
5. Gucma L. i inni. Integrated dynamic UKC assessment system for Polish ports. Scientific Journals Maritime University of Szczecin 2012, 32(104).
6. Gucma S. Określenie parametrów portu zewnętrznego w Świno-ujściu w aspekcie bezpieczeństwa eksploatacji gazowców LNG. Materiały konferencyjne XXVI Konferencji Naukowo-Technicznej „Budownictwo morskie”, str. 39-46, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczeci-nie, Szczecin 2013, ISBN 978-83-7663-151-1. Wydane: maj 2013.
7. Gucma S., Jagniszczak I. „Nawigacja dla kapitanów”. Fundacja Promocja Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej. Gdańsk 2006.
8. Hajduk J., .Montewka J.: Analiza tras żeglugowych gazowców LNG na Morzu Bałtyckim w aspekcie bezpieczeństwa ruchu statków, Materiały konferencyjne Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Transport XXI w.” Stare Jabłonki, 18-21 września 2007, Tom 1,strony 269-276.
9. Hajduk J.: Shipping Routes in the Southern Baltic and Vessel Traffic Safety. Proceedings of the XIII International Scientific And Technical Conference On Maritime Traffic Engineering. Akademia Morska w Szczecinie. Szczecin 2009.
10. Hajduk J.: The future of vessel traffic safety in the Baltic Sea. Baltic Rim Economies. Quarterly Review. Special Issue On The Future Of The Maritime Sector In The Baltic Sea Region. Issue No. 5, 14 December 2012.
11. Hajduk J. An analysis of the LNG tanker Al Nuaman’s speeds during its first voyage to the LNG terminal in Świnoujście (route sections Arkona–Świnoujście–Arkona). Scientific Journals of the Maritime University of Szczecin. 2017, 52 (124),
12. Jankowski S. Ślączka W. Bezpieczny zapas wody pod stępką dla statku manewrującego nad liniową infrastrukturą przesyłową. Transcomp – XIV International Conference Computer Systems Aided Science, Industry and Transport. Zakopane 2010.
13. Morskie drogi wodne. Projektowanie i eksploatacja w ujęciu inżynierii ruchu morskiego. Pod redakcją Stanisława Gucmy. Fundacja Promocja Przemysłu Okrętowego i Gospodarki Morskiej. Gdańsk 2015.
14. Navigational analysis of entering LNG carriers of capacity 200 000 m3 to Gdansk and Świnoujście ports at Polish coast. Praca naukowo-badawcza. Czerwiec 2006.
15. Określenie dopuszczalnego zanurzenia statków mogących bezpiecznie wchodzić do portu handlowego w Świnoujściu w różnych warunkach hydrometeorologicznych. Praca naukowo-badawcza wykonana na zlecenie Portu Handlowego Świnoujście Sp. z o.o. przy współpracy Fundacji Rozwoju AM w Szczecinie. Kierownik pracy prof.dr hab. inż. kpt. żw. Gucma St. AM Szczecin 2004.
16. Przepisy Portowe. Tekst ujednolicony wg. stanu prawnego na dzień 24 maja 2017 r. (Dziennik Urzędowy Województwa Zachodniopomorskiego z .2013. poz. 2932; zm.: z 2014 r. poz. 242, z 2015 r. poz. 4533 oraz z 2017 r. poz. 2099)
17. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury I Rozwoju z dnia 7 maja 2015 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (Dz.U. z dnia 27.05.2015 poz.733).
18. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 czerwca 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim po-winny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie. Dz.U. 1998 nr 101 poz. 645.
19. Rutkowski G. Ocena głębokości północnego toru podejściowego do portu Świnoujście od pozycji gazociągu Nord Stream do terminalu LNG w aspekcie obsługi jednostek o maksymalnych gabarytach – metody uproszczone. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni. Nr 77, Grudzień 2012.
20. Szymoński M. Some Notes on Safety Measures when Approaching Port of Świnoujście. TransNav the International Journal on Marine Navigation and Safety of Sea Transportation. Volume 12 Number 1. March 2018
21. Zalecenia do projektowania morskich konstrukcji hydrotechnicznych Z 1 – Z 46. Praca zespołowa pod kierownictwem B. Mazurkiewicza Wydanie III. Politechnika Gdańska. Katedra Budownictwa Morskiego. Studia i Materiały. Zeszyt nr 21. Gdańsk 1997.
Published
2018-12-20
Section
Eksploatacja i Testy/Exploitation and Tests