Analiza sterowania wałkiem krzywkowym w autorskim silniku spalinowym

Analysis of camshaftcontrol in unconventionalcombus-tionengine

  • Maciej Bajerlein Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Transportu
  • Paweł Daszkiewicz Instytut Pojazdów Szynowych „TABOR” w Poznaniu
  • Dawid Frąckowiak Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Transportu
  • Michał Domański Politechnika Poznańska, Wydział Inżynierii Transportu
  • Paweł Stobnicki Przemysłowy Instytut Maszyn Rolniczych
Keywords: Symulacja dynamiczna, autodeskInventor

Abstract

W ramach pracy w programie AutodeskInventor stworzono model silnika Szymkowiaka wraz z jego zmodyfikowaną wersją z koncepcyjnym wahaczem. Następnie przeprowadzono symulację dynamiczną obu układów korbowo-tłokowych dla różnych stopni sprężania sterowanych wałkiem krzywkowym. Uzyskane wyniki symulacji dynamicznej wykorzystano do badania procesów zachodzących podczas procesu spalania w programie AVL Fire. Symulację przeprowadzono dla jednakowych warunków początkowych.

References

1. Niewiarowski K. „Tłokowe silniki spalinowe”. WKŁ, 1983.
2. Jaworski A., Kuszewski H., Lejda K., Ustrzycki A., Woś P.: Uwarunkowania techniczne i eksploatacyjne związane z wyborem optymalnej wartości geometrycznego stopnia sprężania w silnikach spalinowych. CombustionEngines, nr 1/2016.
3. Skrzek T.: Wpływ stopnia sprężania na parametry pracy silnika o zapłonie samoczynnym zasilanym dwupaliwowo gazem ziemnym i olejem napędowym. CombustionEngines nr 3/2013.
4. Frąckowiak D.: Praca magisterska „Analiza sterowania wałkiem krzywkowym w autorskim silniku spalinowym”, 2018.
Published
2018-12-17
Section
Bezpieczeństwo i Ekologia/Safety and Ecology