Pneumatyczne tratwy ratunkowe w świetle przepisów Międzynarodowego Kodeksu Środków Ratunkowych LSA
International Standards of Life – Saving Appliances for inflatable liferafts
Abstract
W artykule omówione zostały międzynarodowe standardy dotyczące projektowania i eksploatacji pneumatycznych tratw ratunkowych. Tratwy ratunkowe stanowią podstawowy środek zmniejszający skutki uszkodzenia lub utraty statku w przypadku nagłych katastrof i masowej ewakuacji. Ich bezpieczeństwo i niezawodność wpływa na bezpieczeństwo transportu morskiego zapewniając możliwość przetrwania rozbitków po opuszczeniu uszkodzonego statku. Zmiany, jakie zostały wprowadzone w nowym kodeksie LSA stosunku do poprzednich wymagań, przybliżają założone warunki eksploatacji do warunków rzeczywistych.
References
2. Herdzik J., Zdarzenia wypadkowe na morzu i ich główne przyczyny, „Autobusy. Bezpieczeństwo i Ekologia” 2016, nr 10.
3. Kodeks LSA – Life Saving Appliances, Including LSA Code, 2017 Edition.
4. Polski Rejestr Statków, Przepisy Nadzoru Konwencyjnego Statków Morskich, część II „Środki i Urządzenia Ratunkowe”, Gdańsk, lipiec 2018.
5. SOLAS’74. International Convention of Safety of Life at Sea. International Maritime Organisation, 1980.
6. Sprawozdanie z wykonanych prac w ramach projektu „Innowacyjne środki transportu w sytuacjach zagrożenia życia na morzu”. Umowa nr 2/KES/2014 z dnia 1.07.2014 r.
7. Wawrzusiszyn M., Opór holowanej tratwy, Raport Techniczny CTO, Nr RH-2015/T-06, 2015
Copyright (c) 2018 Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.