Wiarygodność komputerowych systemów automatyki kolejowej
Dependability of computer railway automation systems
Abstract
Rozwój technologii informacyjnych powoduje, że znajdują one zastosowanie w różnych obszarach życia gospodarczego i społecznego. Przyczynia się to również do szybkiego rozwoju technologicznego systemów automatyki kolejowej, które obecnie są systemami komputerowymi. Postęp, jaki niewątpliwie należy odnotować, musi iść w parze z utrzymaniem przez te systemy wysokich standardów jakościowych, wynikających głównie z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa. Stan taki można osiągnąć m.in. poprzez integrację prac związanych z niezawodnością i bezpieczeństwem, a więc poprzez dążenie do uzyskania wiarygodności (dependability) systemów. W artykule poruszony został problem wiarygodności systemów automatyki kolejowej rozumianej jako pewność ich działania, która pozwala mieć uzasadnione zaufanie do zadań, które te systemy realizują.
References
2. Laprie J. C., Dependability - Its Attributes, Impairments and Means. Predictably Dependable Computing Systems. (B. Randell et al.), pp. 3-24, 1995.
3. Lewiński A., Obecne i przyszłościowe systemy sterowania ruchem kolejowym, TTS Technika Transportu Szynowego Nr 2-3, str. 28-35, 2013.
4. Lewiński A., Perzyński T., Bester L., Computer aided safety anal-ysis of railway control systems. Journal of KONBiN, No. 2 (26), pp. 137-150, 2013.
5. Łukasik Z., Nowakowski W., Bezprzewodowe systemy sterowania ruchem kolejowym. Infrastruktura Transportu, nr 4/2013, str. 22-25, 2013.
6. Łukasik Z., Nowakowski W., Systemy automatyki kolejowej – nowe podejście w dopuszczaniu do eksploatacji. Infrastruktura Transportu, nr 5/2014, str. 10-12, 2014.
7. Łukasik Z., Nowakowski W., Wymiana informacji w systemach związanych z bezpieczeństwem. Logistyka 6/2008, 2008.
8. Łukasik Z., Nowakowski W., Zarządzanie bezpieczeństwem w transporcie kolejowym. Infrastruktura Transportu, nr 6/2013, str. 46-48, 2013.
9. Nowakowski W., Information security and privacy protection in emergency management software systems. Logistyka 4/2015, str. 8072-8077, 2015.
10. Nowakowski W., Bojarczak P., Łukasik Z., Performance analysis of data security algorithms used in the railway traffic control sys-tems. Slovak Computer Sciences and Informatics Journal, Volume 1, pp. 281-287, 2017.
11. Nowakowski W., Ciszewski T., Młyńczak J., Łukasik Z., Failure Evaluation of the Level Crossing Protection System Based on Fault Tree Analysis. Macioszek E. & Sierpiński G. (Eds.), Book Series: Lecture Notes in Network and Systems, Volume 21, pp. 107-115, Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2018.
12. Nowakowski W., Łukasik Z., Ciszewski T., Bezpieczeństwo transmisji danych w systemach sterowania ruchem kolejowym. Technika Transportu Szynowego (TTS), nr 12/2016, str. 473-478, 2016.
13. Nowakowski W., Czubak D., Prawo wspólnotowe i wymagania TSI dotyczące dopuszczenia do eksploatacji systemów kolejo-wych. Rynek Kolejowy 4/2015, str. 67-69, 2015.
14. Nowakowski W., Szczygielska A., Rola standardu IRIS w popra-wie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Technika Transportu Szynowego (TTS), nr 9/2012, str. 2751-2756, 2012.
15. Nowakowski W., Szczygielski M., Analiza bezpieczeństwa transmi-sji w systemie zabezpieczenia przejazdów SZP-1. Technika Transportu Szynowego (TTS), nr 9/2012, str. 2757-2761, 2012.
16. PN-EN 50126:2002, Zastosowania kolejowe - Specyfikacja nie-zawodności, dostępności, podatności utrzymaniowej i bezpieczeń-stwa. PKN 2002.
17. PN-EN 50128:2011, Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Oprogramowanie kolejowych systemów sterowania i zabezpieczenia. PKN 2011.
18. PN-EN 50129:2007, Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, przetwarzania danych i sterowania ruchem - Elektroniczne syste-my sterowania ruchem związane z bezpieczeństwem, PKN 2007.
19. PN-EN 50159:2011, Zastosowania kolejowe - Systemy łączności, sterowania ruchem i przetwarzania danych - Łączność bezpiecz-na w systemach transmisyjnych. PKN 2011.
Copyright (c) 2018 Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.