Elektromobilność według Solarisa

Electromobility by Solaris Bus and Coach

  • Zbigniew Rusak Instytut Naukowo-Wydawniczy "Spatium" w Radomiu
Keywords: electromobility, electric bus, trolleybus, sustainable development

Abstract

When Solaris presented their  battery bus, during Transexpo Kielce Fairs in 2011, nobody expected, that company from Bolechow, will become market leader in 6 years period. Definitely achieving that position, was possible due to the experience gained during producing trolleybuses, since 2001. Solaris has produced over 15 000 buses during 20 years, including 2 500 trolleybuses and electrical buses. As soon has been delivered 200 battery buses, and contracted are 334 (august 2018). What is more Solaris is not only providor, taking part in ZeEUS project, company worked on standardization of infrastructure solutions in Europe and transfer of transport technology and knowledge. Due to Solaris support, was possible to raise another polish companies, MEDCOM or EkoEnergetyka.

 

Gdy w 2011 roku, podczas targów Transexpo w Kielcach, Solaris pokazywał swój pierwszy autobus bateryjny nikt nie przypuszczał, że po 6 latach firma z Bolechowa stanie się jednym z europejskich liderów w tym segmencie rynkowym. Na pewno do osiągnięcia tak wysokiej pozycji przyczyniło się duże doświadczenie w produkcji trolejbusów, które zaczęły opuszczać bramy fabryki w 2001 roku. Łącznie w ponad dwudziestoletniej historii Solarisa, bramy fabryki w Bolechowie opuściło 15 tys. autobusów. W tej liczbie 2,5 tys. pojazdów to trolejbusy i autobusy elektryczne. Obecnie Solaris dostarczył już swoim klientom około 200 autobusów bateryjnych, a łącznie zakontraktowanych zostało ich 334 (stan na koniec sierpnia 2018 r.). Należy podkreślić, że Soalris nigdy nie ograniczał się jedynie do roli dostawcy. Dzięki aktywnej działalności w ramach projektu ZeEUS, polska firma włożyła ogromny wkład w standaryzację rozwiązań infrastrukturalnych w skali całej Europy oraz transferu wiedzy dotyczącej nowej technologii do przewoźników. Dzięki Solarisowi, na europejskim rynku elektromobilności zaistniały także inne polskie firmy takie, jak MEDCOM czy EkoEnergetyka.

References

Dyr T., Abramowicz A., Projekt eBus jako instrument rozwoju transportu publicznego, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2016, nr 7–8.

Dyr T., Europejska polityka transportowa na pierwszą połowę XXI wieku, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2013, nr 11.

Dyr T., Europejska strategia w zakresie paliw alternatywnych, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2013, nr 11.

Dyr T., Konkurencyjna i zasobooszczędna mobilność w miastach, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2015, nr 1–2.

Dyr T., Solaris: lider na rynku autobusów miejskich w Polsce, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2018, nr 1–2.

Pędziwiatr K., Pędziwiatr M., Analiza projektu E-Bus Berlin, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2018, nr 1–2.

Rusak Z., Bus Euro Test 2016 w Brukseli, czyli „Umarł Diesel. Niech żyje elektryczność”, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2016, nr 6.

Rusak Z., Solaris podsumowuje jubileuszowy rok 2016, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2017, nr 3.

Rusak Z., Tytuł International Bus of the Year dla new Solaris Urbino electric, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2016, nr 7–8.

Skalski P., Autobusy elektryczne w Polsce, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2017, nr 12.

Published
2018-09-25
Section
Producenci i Poddostawcy/Manufacturers and Suppliers