Autonomiczne auta – wizja niedalekiej przyszłości

An autonomous car – a vision of the near future

  • Marta Magda Wieliczko Poznań
Keywords: autonomous cars, car crashes statistics, Waymo vehicles, Tesla vehicles

Abstract

.

The article presents the main issues connected to autonomous cars, especially a vision for the near future. The theme was divided into four parts. The first part of the paper presents the statistics of car crashes in Poland. It describes also the number of registered vehicles in the country and the trend of car crashes in the period 2008–2017. The second part defines the autonomous cars. Six levels of classification of autonomous vehicles are presented and described. The vehicles of Waymo and Tesla are described in details, taking into consideration also BMW and Mercedes cars. The third part deals with the subject of autonomous cars in Poland. The first deadly car crash caused by the autonomous car is also mentioned. The last part presents the advantages and disadvantages of autonomous vehicles

 

Artykuł został podzielony na cztery części. W pierwszej części pracy przedstawiono statystki wypadków w Polsce. Opisano liczbę pojazdów zarejestrowaną w kraju oraz tendencję występowania wypadków drogowych w latach 2008-2017. W drugiej części scharakteryzowano autonomiczne auta. Przedstawiono sześć poziomów klasyfikacji autonomicznych pojazdów. Szczegółowo opisano pojazdy firmy Waymo oraz Tesla, uwzględniając przy tym również pojazdy BMW i Mercedesa. W trzeciej części poruszono tematykę autonomicznych aut w Polsce. Opisano również pierwszy śmiertelny wypadek z udziałem autonomicznego auta. W ostatniej części przedstawiono wady i zalety idące za wprowadzeniem autonomicznych pojazdów.

References

Anderson J.M, Kalara N.,Stanley K.D.,Sorensen P, Samaras C.,Oluwatola O.A., Autonomus Vehicle Technology.

Dyr T., Ziółkowska K., Jaździk-Osmólska A., Kozłowska M., Economic safety aspects of the road traffic in Poland, „Central European Review of Economics & Finance” 2017, Vol. 21, No. 5.

Grucza B., Wizje i scenariusze rozwoju autonomicznych systemów transportowych [w:] Gajewskiego J., Paprockiego W., Pieriedug J. (red.), E-mobilność: wizje i scenariusze rozwoju, Sopot, 2017.

Horoszkiewicz K., Wartość predykcyjna zmiennych psychologicznych u kierowców w prognozowaniu wypadków w ruchu drogowym, Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe 2019, nr 1–2.

http://tesla.com

http://www.articles.sae.org

https://m.iihs.org, dostęp:14.06.2018

https://pclab.pl/news78019.html, dostęp:12.06.2018

https://whatis.techtarget.com

https://www.mercedesbenz.pl/content/poland/mpc/mpc_poland_website/pl/home_mpc/passengercars/home/new_cars/models/e-class/w213/facts/intelligentdrive.html, dostęp:19.04.2018

https://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/NR20180524.aspx, dostęp: 12.06.2018

https://www.waymo.com

Pakgohar A., Tabrizi R. S., Khalili M., Esmaeili A., The role of human factor in incidence and severity of road crashes based on the CART and LR regression: a data mining approach, „Procedia Computer Science” 2011, No. 3.

Sivak M.,Schoettle B., Road Safety with Self-Driving Vehicles: General Limitations and Road Sharing with Conventional Vehicles, University of Michigan 2015

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602

Waymo Safety Report, On the Road to Fully Self-Driving

Wypadki drogowe w Polsce w 2017 roku, Komenda Główna Policji, Warszawa, 2018.

Published
2019-03-28
Section
Technika/Technology