Specjalizacja kluczem do osiągniecia przewagi konkurencyjnej na współczesnym rynku usług motoryzacyjnych w Polsce

Specialization a key to achieve a competitive advantage in the n the modern automotive services market in Poland

  • Wojciech Lewicki Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Keywords: competitive, automotive services

Abstract

The article presents considerations regarding the essence of specialization as the key to achieving competitive advantage on the contemporary market of automotive services in Poland. The considerations were supplemented with original questionnaire surveys of the demand side in the scope of the market strategy applied by market entities offering repair services on the Polish market. The intention of the article is to draw attention to the essence of the research issues undertaken by demonstrating that specialization and not the diversification of services may lead to achieving a competitive advantage in this market. The direct recipients of the presented research results may be managers and owners of entities already operating in this sector of services as well as those who are considering such a possibility in the future.

 

References

1. Blaurock A. Vertikale Wettbewerbsbeschränkungen. W: Schwarze (Hrsg.), Neuere Entwicklungen auf dem Gebiet des europäischen Wettbewerbsrechts. BadenBaden 1999,
2. Brinker J. Anmerkungen zum neuen Regelungsansatz der Kommission. W: Schwarze (Hrsg.), Neuere Entwicklungen auf dem Gebiet des europäischen Wettbewerbsrechts. Baden-Baden. 1999.
3. Burnewicz J. Sektor samochodowy w Unii Europejskiej. WKŁ, Warszawa. 2005,
4. Creutzig J. EG-Gruppenfreistellungs-Verordnung (GVO) für den Kraftfahrzeugsektor. Verlag Recht und Wirtschaft GmbH, Heidelberg-Berlin 2003.
5. Ebenroth K. Die EG-Gruppenfreistellungsverordnung der Vertriebsund Kundendienstvereinbarungen über Kraftfahrzeuge. Kommentar. Heidelberg 2005,.
6. Ende K., Klein F. Grundzüge des Vertriebsrechts im Internet. Fernabsatz und Vertrieb von Waren, München 2001,
7. Jastrzębska U. Podstawy działalności gospodarczej w branży samochodowej WKŁ Warszawa 2012.
8. Koźmiński A.K.: Zarządzanie w warunkach niepewności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
9. Kwiatkowski E. Milewski R. Podstawy Ekonomii PWN Warszawa 2005.
10. Lewicki W. Analiza jakości usług naprawczych na przykładzie przedsiębiorstw sektora motoryzacyjnego. Studium porównawcze: warsztaty niezależne a autoryzowane stacje napraw. Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy transportowe 12/2016.
11. Lotko M. Measuring and assessment of the quality of motor car maintenance and repair services with using the SERVQUAL model with regard to customer’s profile, Archiwum Motoryzacji 3/2017
12. Materiały Dekra Berlin 2017.
13. Storma M., Modele i metody pomiaru jakości usług ,Q R Polska Lublin 2012.
14. VERORDNUNG (EG) Nr. 1400/2002 DER KOMMISSION vom 31. Juli 2002 über die Anwendung von Artikel 81 Absatz 3 des Vertrags auf Gruppen von vertikalen Vereinbarungen und aufeinander abgestimmten Verhaltensweisen im Kraftfahrzeugsektor (GVO).
15. Wróblewski.P Naprawa podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych WKŁ Warszawa 2017.
Published
2018-06-22
Section
Organizacja i zarządzanie/Organization and management