Analiza ekonomiczna wykorzystania paliwa niskosiarkowego w transporcie morskim

  • Alexander Autzen Akademia Morska w Szczecinie, Wydział Nawigacyjny
  • Ewelina Chłopińska Akademia Morska w Szczecinie, Wydział Nawigacyjny
Keywords: lowsulfur, naval, fuel, transport

Abstract

The purpose of the article is to present to the reader the impact of the restrictions of the Sulfur Directive on users of areas under strict sulfur emission control.  The requirement to adapt to the new legal regulations has forced naval units shipowners to use alternative fuels. In order to fulfil the IMO regulations concerning the release of pollutants in areas ECA shipowners as navigational fuel are using the liquefied natural gas (LNG).

The first chapter of the publication presents general information about the introduced changes related to the Sulfur Directive. Furthermore, he aspect of the use of LNG as the fuel for marine units was discussed and the cells of the simplified LNG supply chain were characterized. The third chapter analyzes the economic price of LNG against oil prices.

References

1. Dane DNV GL, 2018
2. Dane Gas Infrastructure Europe – mapa LNG, 2018.
3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/33/UE
z dnia 21 listopada 2012 r.
4. Gas in focus, 2017
5. Herdzik J.: „Możliwości rozwoju sieci bunkrowania skroplonego gazu naturalnego LNG jako paliwa dla statków w portach Morza Bałtyckiego”, Logistyka, nr 3, str. 2342—2350, 2014.
6. Kaliski M., Nagy S., Rychlicki S., Siemek J., Szurlej A.: „Gaz ziemny w Polsce – wydobycie, zużycie i import do 2030 roku”, Górnictwo i Geologia, tom 5, zeszyt 3, 2010.
7. www.biznesalert.pl
8. www.cttm.am.szczecin.pl
9. www.docplayer.pl
10. www.mcilvainecompany.com
11. www.meproduction.dk
Published
2018-06-22
Section
Logistyka/Logistics