Jakość usług MPK Kraków – ocena składowych jakościowych najistotniejszych z punktu widzenia pasażera

MPK Krakow quality services – assessment of the qualitative components that are most important from the passenger’s point of view

  • Ewa Brożyna
Keywords: MPK Krakow, public transport, quality,, quality research

Abstract

Abstract

This article raises a subject of quality of transport services in public transport. The author presented in it the results of her research conducted among passengers of Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. in Kraków, which showed that the level of passengers’ satisfaction of the quality of this communication is almost good (the average score was 3.61 in the five-point scale of assessments). The research allowed to acquire knowledge about the perception of the quality of MPK Kraków services by passengers and provided practical tips and suggestions regarding the directions of actions that can be taken to improve the quality of transport services at MPK Kraków. The research has been divided into two parts. Part of the research discussed in this article concerns aspects of quality most important from the point of view of the average passenger: frequency of running, punctuality of running, convenience, cost of travel and safety.

References

1. Brdulak J., Cele, zakres i metoda badań jakości usług transportowych, Wydawnictwo OBET, Warszawa 1981.
2. Dera P., Porównanie wyników badań jakościowych wśród pasażerów korzystających z usług przedsiębiorstw komunikacji samochodowej, „Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej” 2007, nr 83 (z. 137).
3. Dyr T., Europejska polityka transportowa na pierwszą połowę XXI wieku, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2011, nr 10.
4. Dyr T., Konkurencyjna i zasobooszczędna mobilność w miastach, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2015, nr 1–2.
5. Dyr T., Kozłowska M., Koszty kongestii w Unii Europejskiej, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2018, nr 1–2.
6. Hebel K., Badania preferencji pasażerów i ich ocen dotyczących jakości transportu miejskiego na przykładzie Gdyni i Sopotu, „Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej” 2007, nr 83 (z. 137).
7. http://www.infotram.pl/mpk-krakow-podpisalo-umowe-na-dofinansowanie-zakupu-35-tramwajow_more_89747.html# (dostęp: 8.12.2017 r.).
8. http://www.mpk.krakow.pl/pl/automaty/ (dostęp: 8.12.2017 r.).
9. http://www.mpk.krakow.pl/pl/uslugi-dodatkowe/ (dostęp: 8.12.2017 r.).
10. http://www.mpk.krakow.pl/pl/zakres-dzialania-mpk/ (dostęp: 8.12.2017 r.).
11. http://www.rozklady.mpk.krakow.pl/ (dostęp: 8.12.2017 r.).
12. Jackiewicz J., Czech P., Barcik J., Standardy jakości usług w komunikacji miejskiej – część 1, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Transport” 2010, z. 67.
13. Małek P., Ekonomika transportu, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1977.
14. Marzec J., Elementy jakości usług transportowych, „Magazynowanie i Transport” 1975, nr 2.
15. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K. (red.), Transport. Problemy transportu w rozszerzonej UE, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
16. Starowicz W., Jakość przewozów w miejskim transporcie zbiorowym, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2007.
17. Starowicz W., Kształtowanie jakości usług przewozowych w miejskim transporcie zbiorowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001.
18. Wyszomirski O., Transport miejski. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
Published
2018-06-20
Section
Przewoźnicy i Systemy transportowe/Transport companies and Transport systems