Dobór tłumików wiskotycznych do tłumienia drgań skrętnych wałów korbowych silników spalinowych
The fitting of the viscous dampers to dampen the torsional vibration of the combustion engine’s crank shaft
Keywords:
viscous damper, damping of torsional vibrations, damping factor
Abstract
The method of viscous damper fitting, on the base of damping factor of viscous torsion damper, was presented in this paper. The measurements of forced torsional vibration of measuring shaft with damper, on the special test bench are the basis of the method. According to the theoretical formula, including the results of the vibrations measuring, the damping coefficient was determined.
References
1. DAMPOL Budy Głogowskie
2. Giergiel J. : Tłumienie drgań mechanicznych, WNT, Warszawa, 1990;
3. Homik W.: Szerokopasmowe tłumiki drgań skrętnych, WNITE-PIB, Radom, 2012
4. Jagiełowicz-Ryznar C.: Badania wiskotycznych tłumików drgań skrętnych wału korbowego silnika spalinowego, Przegląd Mechaniczny, nr 5, 2015 , str. 35-39, Warszawa
2. Giergiel J. : Tłumienie drgań mechanicznych, WNT, Warszawa, 1990;
3. Homik W.: Szerokopasmowe tłumiki drgań skrętnych, WNITE-PIB, Radom, 2012
4. Jagiełowicz-Ryznar C.: Badania wiskotycznych tłumików drgań skrętnych wału korbowego silnika spalinowego, Przegląd Mechaniczny, nr 5, 2015 , str. 35-39, Warszawa
Published
2018-06-21
Issue
Section
Eksploatacja i Testy/Exploitation and Tests
Copyright (c) 2018 Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.