Parametry pracy turbodoładowanego silnika ZI samochodu osobowego w warunkach nieszczelności układu wydechowego
Operating parameters of a passenger vehicle turbocharged spark ignition engine in conditions of exhaust leakage simulation
Abstract
Paper discussed the influence of exhaust system leakage on the utility parameters and toxic combustion products emission of a turbocharged passenger car spark ignition engine. A comparative analysis of the data gathered in the research carried out using the MAHA MSR 500 single roller chassis dynamometer was conducted, where the exhaust system was sealed and leaking in the area of the wideband oxygen sensor mounting bracket. The presented data refers to among others: the emissions of harmful gasoline oxidation products (HC, CO), the courses of power generated by the engine and the momentary values of excess air ratio. The EUDC driving cycle was used in the research.
References
2. HENNEK K., KOŁODZIEJ S.: Wpływ profilu prędkości oraz ustawień regulatora położenia przepustnicy na zużycie paliwa w cyklach jezdnych. Autobusy. Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 6/2017, str. 729-732, ISSN 1509-5878, e-ISSN 2450-7725
3. MAMALA J.: Kompensacja niedostatku siły napędowej w procesie rozpędzania samochodu osobowego, zeszyt 290, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2011, ISSN 1429 – 6063;
4. MYSŁOWSKI J.: Pojazdy samochodowe. Doładowanie silników. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, wydanie 1, Warszawa 2002, ISBN-83-206-1445-7;
Copyright (c) 2018 Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.