Zasilanie liniowe w aspekcie rozwoju branży autobusów elektrycznych

Linear power supply in the aspect of the development of the electric bus industry

  • Adam Molecki
Keywords: electromobility, trolleybus, in motion charging

Abstract

There were a lot of information about polish cities interested in electrification of bus units, last year. The opportunity to do so was the introduction of the electromobility development program. The simplest solution promoted by many environments is the introduction of electric buses of „plug-in” type into operation using point charging. The article, based on the example of a real urban transport network, presents the possibilities of an alternative solution – linear (in motion) charging using a trolleybus-type overhead lines.

Przez ostatni rok pojawiło się wiele doniesień dotyczących chęci przystąpienia polskich miast do programu elektryfikacji taboru autobusowego. Nadarzyła się ku temu okazja dzięki wprowadzeniu programu rozwoju elektromobilności. Najprostszym i promowanym przez wiele środowisk rozwiązaniem jest wprowadzenie do eksploatacji autobusów elektrycznych z wykorzystaniem zasilania punktowego typu „plug-in”. W artykule na przykładzie realnej sieci komunikacyjnej, przedstawiono możliwość zastosowania rozwiązania alternatywnego, w którym wykorzystuje się ładowanie liniowe w wykorzystaniem sieci typu trolejbusowego.

References

Bartłomiejczyk M., Połom M., Uwagi na marginesie artykułu Adama Moleckiego Rozwój autobusów elektrycznych w oparciu o istniejące sieci tramwajowe, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2015, nr 1–2.

Bartłomiejczyk M., Trolejbusy z bateryjnym źródłem zasilania trakcyjnego prekursorem dynamicznego ładowania pojazdów elektrycznych, „Wiadomości Elektrotechniczne” 2018, nr 3.

Dyr T., Abramowicz A., Projekt eBus jako instrument rozwoju transportu publicznego, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2016, nr 7–8.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych: Dz. Urz. WE L 307 z 28.10.2014 r., s. 1.

Elektryczna autostrada: http://www.rynekelektryczny.pl/2017/08/28/elektryczna-autostrada/ (dostęp: 28.04.2018 r.).

Jak Kraków rozwija swoją flotę autobusów elektrycznych: http://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/jak-krakow-rozwija-swoja-flote-autobusow-elektrycznych-58387.html (dostęp: 28.04.2018 r.).

Molecki A., Prezentacja rozwiązań z zakresu elektromobilności w fabryce Volvo, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2017, nr 10.

Przetarg nieograniczony na dostawę pod nazwą Zakup i dostawa autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania wolnego na zajezdni oraz ładowania szybkiego na przystankach końcowych – Ogłoszenie o zamówieniu 2018/S 080-178496, Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie.

Rozkłady jazdy MPK Legnica: http://www.mpk.legnica.pl/# (dostęp: 28.04.2018 r.).

Siemens testuje elektryczną autostradę. Tym razem w USA: http://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/siemens-testuje-elektryczna-autostrade-tym-razem-w-usa---60839.html (dostęp: 28.04.2018 r.).

Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych: Dz. U. 2018, poz. 317.

Published
2018-08-25
Section
Inteligentne Systemy Transportowe/Intelligent transport systems