Ocena jakości usług komunikacji miejskiej - dobór zmiennych metodą delficką

Assessment of the quality of public transport services – selection of variables for the study by the Delphi method

  • Magdalena Zwierzchowska Uniwersytet Technologiczno -Humanistyczny w Radomiu
Keywords: Jakość, komunikacja miejska, usługa, jakość usług, modele jakości usług, metoda delficka

Abstract

The aim of the study was to identify the attributes of the quality of public transport services. The study was carried out using the Delphi method. The analysis covered 50 quality attributes of services available in identified 24 models. The survey was conducted among independent research workers employed in universities, where they were asked to mark the importance of individual quality attributes in relation to public transport services. The results were compiled collectively, of which 25 variables were distinguished characterized by the highest weight average and at the same time assigned as variables reflecting the specificity of the quality of public transport services. The author's own contribution includes the selection and listing of attributes necessary to conduct the research and the development of results.

Celem artykułu jest identyfikacja atrybutów jakości usług komunikacyjnych. Badanie przeprowadzono metodą delficką. Analizie poddano 50 atrybutów jakości usług dostępnych w zidentyfikowanych 24 modelach. Ankietę przeprowadzono wśród samodzielnych pracowników nauki zatrudnionych w uczelniach wyższych; poproszono ich o zaznaczenie wagi przy poszczególnych atrybutach jakości w odniesieniu do usług komunikacji miejskiej. Wyniki zostały opracowane zbiorczo, z czego wyróżniono 25 zmiennych charakteryzujących się najwyższą średnią wagową i jednocześnie przypisanych jako zmienne odzwierciedlające specyfikę jakości usług komunikacji miejskiej. Wkład własny autorki obejmuje dobór oraz zestawienie atrybutów niezbędnych do przeprowadzenia badania oraz opracowanie wyników.

References

1. Dietrich M., Modele zarządzania jakością: www. semafor.euke.sk (dostęp: 20.02.2018).
2. Dyr T., Konkurencyjna i zasobooszczędna mobilność w miastach, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2015, nr 1–2.
3. Dyr T., Kozłowska M., Koszty kongestii w Unii Europejskiej, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2018, nr 1–2.
4. Gudanowska A. E., Wprowadzenie do zarządzania jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym, „Ekonomia i Zarządzanie” 2010, T. 2, nr 4.
5. Hebda-Grodzka M., Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM) jako możliwość zmian w oświacie, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej, Białystok 2002.
6. Judd R. C., The case for redefining services, “Journal of Marketing” 1964, Vol. 28, no. 1.
7. Karaszewski R., Jakość – obszary, ujęcia, próby zdefiniowania, [w:] tenże (red.), Zarządzanie jakością. Koncepcje, metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Toruń 2005.
8. Kędzior-Laskowska M., Znaczenie transportu w gospodarce, [w:] T. Wierzejski, M. Kędzior-Laskowska, Transport i spedycja, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn 2014.
9. Kłos-Adamkiewicz Z., Załoga E., Miejski transport zbiorowy. Kształtowanie wartości usługi dla pasażera w świetle wyzwań nowej kultury mobilności, Wydawnictwo BEL Studio, Warszawa 2017.
10. Konarski M., Wyszomirski O., Preferencje i zachowania komunikacyjne uczniów liceów ogólnokształcących w Gdyni i Sopocie, „Autobusy – Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe” 2015, nr 12.
11. Konarzewska-Gubała E., Zarządzanie przez jakość. Koncepcje, metody, studia przypadków, wyd. 2, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego, Wrocław 2006.
12. Lotko M., Jakość usług zapewnienia bezpieczeństwa pracy w organizacjach odpowiedzialnych społecznie, Wydawnictwo PIB, Radom 2015.
13. Lotko M., Lotko A., Korneta P., Jakość usług obsługi technicznej i naprawy samochodów osobowych, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”, Radom 2018.
14. Lotko M., Paździor M., Nowak M., Wójtowicz Ł., Pomiar jakości usług. Wybrane zastosowania metody SERVQUAL, Instytut Naukowo-Wydawniczy „Spatium”, Radom 2017.
15. Łańcucki J., Pojęcie jakości, [w:] tenże (red.), Znormalizowane systemy zarządzania, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań 2010.
16. Milenkiewicz B., Halicka K., Ocena jakości usług w transporcie zbiorowym na przykładzie Białostockiej Komunikacji Miejskiej, „Economy and Management” 2011, nr 4.
17. Mizerski G., Główne aspekty pojęciowe w marketingu usług, Warszawa 2005, http://www.versusconsulting.pl/download/uslugi_i_ich_specyfika.pdf (dostęp 20.02.2018).
18. Mroczko F., Kompleksowe Zarządzanie Jakością (TQM), [w:] tenże (red.), Zarzadzanie jakością, Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2011.
19. Rucińska D., Promocja zrównoważonego rozwoju transportu – wybrane przykłady dobrych praktyk, „Logistyka” 2014, nr 2.
20. Rydzkowski W., Wojewódzka-Król K., Transport, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
21. Starowicz W., Kształtowanie jakości usług przewozowych w miejskim transporcie zbiorowym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2001.
22. Styś A., Olearnik J., Ekonomika i organizacja usług, PWE, Warszawa 1985.
23. Toruński J., Jakość usług transportowych w przewozach pasażerskich, „Administracja i Zarządzanie” 2009, nr 82.
24. Urban W., Definicje jakości usług – różnice oraz ich przyczyny, „Problemy Jakości” 2007, nr 3.
25. Wiśniewski F., Pojęcie i podział usług, 1965: www.repozytorium.amu.edu.pl (dostęp: 20.02.2018).
26. www.akademor.webd.pl/download/ET_w01.pdf (dostęp: 20.02.2018).
27. www.prawotransportowe.pl (dostęp: 20.02.2018).
Published
2018-05-30
Section
Rynek i Marketing/Market and Marketing